Marika Berglund

marika@hjarnbalans.fi

T +358 40 501 34 76

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, så var noga med vad du säger till dig själv.

~ Anders Haglund

FO-nummer: 1806494-2

Mål

April 16, 2017

”Att planera är att flytta framtiden till nutiden så att man kan göra någonting åt den”
                                                                                                                                 ~Alan Lakein

 

 

Eftersom mina senaste blogginlägg har handlat om min egen personliga väg till Mental tränare tänker jag haka på det ämnet en stund till eftersom det för oss in på det som är det viktiga i den mentala träningen; att fundera ut ett attraktivt mål för träningen. Kanske har du en dröm du vill förverkliga? Då behöver du en plan för just den drömmen du vill uppnå annars förblir drömmen just bara en dröm. För att få till en förändring behövs handling.
 

Det sägs att 90 procent av alla mål förblir oskrivna och att 90 procent av alla skrivna mål uppnås.

 

Det finns olika slags mål; de som är över kort tid respektive mål över längre tid. De förstnämnda kan t ex vara att du vill hålla ett lyckat bröllopstal om en månad, du vill prestera ditt bästa på en arbetsintervju om ett par veckor eller så kanske du vill sluta bita på naglarna eller bli av med sockersuget. Mål på längre sikt kan vara att du planerar att vara bäst inom din favoritgren i idrott om ett år, starta eget företag när du är färdig med utbildningen om ett par år eller du vill kanske flytta utomlands och börja arbeta om 5 år. Mål kan alltså vara kortsiktiga eller långsiktiga men för att det ska vara ett bra mål ska det vara valt av dig själv, det ska vara utvecklande och lite ”nervkittlande” ( helst utanför komfortzonen)samtidigt som det är uppnåeligt, konkret och positivt.

 

Man pratar om SMARTA mål för att du skall lyckas på bästa sätt med din målsättning:

 

Specifikt
Målet ska vara mycket exakt så att det inte går att misstolkas. T ex räcker det inte med att ”jag ska spara pengar”. Det specifika målet ska istället vara ex ”jag ska spara 20€ varje månad”.

 

Mätbart
Det ska vara lätt att veta när målet är uppfyllt. Hur kan jag mäta det? I kostnad, tid, kvalitet, upplevd nöjdhet etc?

 

Accepterat
Man måste förstå vad målet innebär, och acceptera målet. Gör man inte det kan det vara svårt att känna motivation och risken för att målet inte uppnås ökar.

 

Realistiskt
Det ska vara möjligt att uppnå målet, men samtidigt får inte målet vara för lätt (kom ihåg det där med ”nervkittlande”).

 

Tidsbundet
Det är viktigt med start och slutdatum. I synnerhet med slutdatum eftersom ett mål utan slutdatum oftast tappar effekten (det är lätt att skjuta upp saker och ting).

 

Det är inte alltid så lätt att dels välja ut ett mål, dels formulera ett mål eftersom det är helt naturligt att vi människor ibland känner hinder och motstånd när vi tänker på förändring. Ibland vet vi inte ens varför det känns så. Ofta har det att göra med att vi hamnar att ta ett kliv utanför komfortzonen. Det kan kännas otryggt och olustigt. Vi har inte tillit eller kontroll på vad som händer där. Vi kanske har en regel som styr oss så att den hindrar oss från att styra oss mot målet, en trosföreställning eller någonting annat som skapar ett inre motstånd även om vi innerst inne vill nå vårt mål.
 

Minns att det du vill göra -det finns inom dig-det kan du ha tillit till!

 

Här kommer den Mentala tränaren in med sina kraftfulla frågor och sin verktygsback som hjälper dig att bli mer medveten om vad som hindrar dig och vad som krävs för att du skall kunna ta dig runt hinder som står i vägen för ett mål, ett delmål, en dröm eller det där lilla babysteget i riktning mot en förändring. Din mentala tränare är med dig hela vägen i din process mot målet!

 

Redan idag kan du sätta dig ner och fundera över ett mål du skulle vilja uppnå, litet eller stort, på kort sikt eller lång sikt. Skriv ner dina tankar på ett papper, låt tankarna komma spontant, från ditt inre. Lita på din inre röst. Låt tankarna mogna. Skriv sedan ner ditt mål och även delmål samt en notis om att komma ihåg att fira varje delmål som uppnåtts! Följ SMART-modellen. Fråga dig själv: hur kommer det att kännas då du har uppnått ditt mål? Känn in dig i den känslan en stund. Skriv också ner detta till pappers. Kolla igenom dina noteringar kring ditt mål, rama in dem och placera dem på ett ställe där du ofta ser dem och blir påmind om din målsättning. På det sättet jobbar ditt undermedvetna med målet även då du inte medvetet tänker på det.

 

Nästa inlägg kommer att handla om hur man kan jobba vidare med sina mål.

 

”Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet vart man är på väg! Man kommer ändå inte att veta när man är framme…”
                                              ~Nalle Puh

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Gilla
Please reload

Senaste inlägg

June 13, 2017

April 16, 2017

Please reload

Arkiv
Please reload

Taggar