Marika Berglund

marika@hjarnbalans.fi

T +358 40 501 34 76

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, så var noga med vad du säger till dig själv.

~ Anders Haglund

FO-nummer: 1806494-2

Tacksam i varenda cell

May 18, 2017

 

Tacksamhet… Ända sedan början av veckan har jag känt tacksamheten och glädjen bubbla i varenda cell i min kropp. Jag håller på att svämma över av tacksamhets-känslor!! Orsaken till att just den känslan ligger på topp den här veckan beror nog på det faktum att 2-års studier till Mental Tränare har kulminerat i utexaminering i  början av veckan, och jag står här idag så evigt tacksam över att jag hoppade på chansen till en utbildning som har givit mig så mycket både vad gäller personlig utveckling, kunskaper och verktyg att dela vidare av och också goda vänner och arbetskamrater för livet. I måndags och tisdags startade den sista delen av vår resa tillsammans, som studerande. Vi gjorde bokstavligen en resa-till vackra Tallinn-och vi hade en härlig tid där med massor av skratt, god mat och dans. Även någon tår trillade, men det hör ju till! På resan tur och retur presenterade vi våra slutarbeten. Det var oerhört intressant och givande att lyssna på allas presentationer och framtidsplaner. Jag hade länge funderat på mitt ämne, vad jag ville prata om, men varje gång kom tanken tillbaka till min egen fantastiska resa, den jag är så tacksam över. Så det fick bli del 2 av den, min personliga utveckling. Det jag reagerade på var att vi alla MT (Mental Tränare) nämnde ”tack” och ”tacksamhet” i våra presentationer.

 

Med tacksamhet menar jag inte den känsla som uppstår då man får en present utan en tacksamhet som kommer inifrån oss själva i form av uppskattning av ”det goda livet”. Livet ”här och nu”. ”Här och nu” var också ett svar som kom från de flesta av oss  Mentala Tränare när vi ställdes inför frågan vad vi är tacksamma för just nu. Att vara närvarande i nuet ligger nära bundet till tacksamhet, och till att känna glädje.

 

Inom forskningen(psykologin) har man många gånger om konstaterat att tacksamhet och välmående hänger ihop på så sätt att du om du känner tacksamhet ökar chansen att förbättra din hälsa (stressnivån sjunker), du blir mer social, får ökad närvaro (här och nu!) och  du lägger mera värde på dig själv. Det låter väl bra?!

 

Och du kan träna upp din tacksamhet! Du kan skaffa sig en fin bok –en tacksamhets dagbok-där du på kvällen skriver ner 1-3 saker som du är tacksam för just den dagen. Ingen sak är för liten eller för stor att skrivas ner! 

 

Livet är  inte alltid en spikrak enbart glädjefylld väg. Ibland kommer elaka gupp och rubbar balansen. Det är just då som det är toppen med en tacksamhetsdagbok; att bläddra tillbaka i boken och se vad som tidigare har fyllt dig med tacksamhet och glädje. Att ändå, trots vissa guppar i livet inse att det också finns de där sakerna du känner tacksamhet över även en jobbig dag. Att skriva och läsa om och om igen om saker som gör dig tacksam och glad kommer att göra så att du medvetet/omedvetet fortsätter göra de sakerna som får dig att känna så.

 

Andra sätt att träna upp tacksamhet är att öppet visa tacksamhet mot andra-både mot bekanta och icke bekanta. Det kan vara några små ord av tacksamhet, ett leende…och det kan göra en persons hela dag! På det sättet sprids tacksamhet och glädje som ringar på vattnet och bidrar till en bättre värld!

Sen kan du förstås träna mentalt!

 
 " OM DU ÄR TACKSAM FÖR VAD DU REDAN HAR KOMMER DU ATT UPPLEVA ATT DU FÅR MER, MEN OM DU BARA FOKUSERAR PÅ DET DU INTE HAR, KOMMER DU ALDRIG KÄNNA ATT DU HAR NOG.”  ~OPRAH WINFREY
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Gilla
Please reload

Senaste inlägg

June 13, 2017

April 16, 2017

Please reload

Arkiv
Please reload

Taggar